Divemaster - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Nathalie Congo - WaarBenJij.nu Divemaster - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Nathalie Congo - WaarBenJij.nu

Divemaster

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

10 November 2014 | Thailand, Koh Tao

Hi allemaal,

Het is al weer eventjes geleden en ik ben volop aan het genieten van mijn tijd hier. Alleen internet hier is verschrikkelijk, waardoor het schrijven van de blogs of het contact met het thuisfront erg lastig is (wat al niet heel gemakkelijk is met het tijdsverschil van 6 uur).

Inmiddels ben ik begonnen aan mijn 4de week als een DMT (divemaster trainee) bij Phoenix Divers en begint het einde al in zicht te komen.

De DMT opleiding bestaat uit een aantal onderdelen:
Theorie; o.a. natuurkunde, biologie (medisch en flora en fauna), Groepsmanagement en leiderschap
Lichamelijke en mentale testen;
Reddingsvaardigheden;
Assisteren van de instructeurs bij opleidingen;
Overige Divemaster vaardigheden waaronder; leiden van duiken, duikmappen maken, aantal diep- en nachtduiken, duikshop beheren, algemene equipment kennis, bootmaster

Als eerste ben ik begonnen met de theorie en het assisteren van de opleidingen. Over het algemeen is de theorie goed te doen, hoewel er 1 boek is, genoemd Science of Diving, welke me erg zwaar valt. Grotendeels is dit te wijten aan de technische en medische Engels termen. Zelfs de native Engels speakers hier komen er niet uit. Gelukkig heeft iedereen erg veel moeite met dit boek en de geroepen oplossing is dan ook: "Just do your exam, fail, get the answers, and do the test again " :)

Het assisteren van de opleidingen is erg leuk en leerzaam, plus je kan zelf je eigen vaardigheden oefenen. Inmiddels heb ik bij 3 open water opleidingen geassisteerd en al veel nieuwe duikers blij gemaakt :). Prachtig om mensen van licht angstig naar superenthousiast te zien transformeren. Op dit moment is het wachten op een gelegenheid om te assisteren bij een Advanced en Rescue opleiding. Het is redelijk rustig op dit moment, sinds afgelopen week is low season begonnen. Ondanks dat komen er regelmatig mensen langs voor opleidingen.

De meeste van mijn fysieke/ mentale testen heb ik al afgerond. Sommige waren redelijk eenvoudig, waaronder 800 meter zwemmen binnen 14 min. Anderen waaronder de stresstest, moesten we ff voor oefenen. Hierbij moest ik samen met een andere DMT op 3 meter diepte al onze equipment verwisselen, terwijl we samen van 1 regulator ademen. Dit is dus zoiets als om de beurt 2 ademsteugen nemen, regulator aan je buddy geven en vervolgens je spullen omwisselen. En om het echt stressvol te maken, heb je vervolgens instructeurs die van allerlei geintjes uithalen zoals je vest opblazen, luchtbellen in je gezicht blazen zodat je niks meer ziet, tank dichtdraaien etc. Doel is uiteraard om alle 'stressfactoren' de baas te blijven en alle equipment te ruilen zonder naar boven te komen of in paniek te raken.

Koh Tao is een echt duikers eiland. Het staat hier vol met duikscholen. Gelukkig zijn er daarnaast ook nog wat andere dingen te doen; Je kan elke avond heerlijk eten in de vele restaurantjes en dronken worden van buckets in de bars.
Of juist op de gezonde tour, zoals naar de vele massage salons/ spa's, yoga, muay thai of andere sportlessen volgen. Hoewel sporten (of een massage) en duiken niet helemaal samen gaan, ivm het gehalte van stikstof in je lichaam, heb ik toch de verleiding niet weten weerstaan om een aantal lesjes te volgen.

Het regenseizoen is nu echt begonnen. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen: zo zijn de muggen uiteraard geen pretje, dus net voor sunset is het lange broek aan. Ook het rijden met de brommer kan soms wat gevaarlijk zijn door de slechte wegen vol zand en modder.
Maar het natuurgeweld is werkelijk waar prachtig. Van blue skies naar alle soorten bewolking tegelijkertijd en twisters, wat een paar indrukwekkende foto's oplevert.

Hoop binnenkort weer een leuk berichtje te kunnen posten.

Liefs,
Nathalie

• 10 November 2014 - 17:09

Danielle:

Hi meis,

Leuk weer wat van je te horen. Mooie foto's! Ziet er gaaf uit!
    Geniet er lekker van en we hopen weer snel wat van je te horen.

Liefs,
    Danielle, jurrien & Hailey

• 10 November 2014 - 17:55

Ellen :

Sounds really really nice!!! :*

• 10 November 2014 - 18:49

Pa Michael:

Hoi Nathalie,

Eindelijk heb je eventjes de tijd gevonden voor een verhaaltje. En dan ook nog zo'n leuk verhaaltje met nieuwtjes. Leuk verhaaltje hoor. Ook hier aan onze kant vd wereld zijn we met voorbereidingen bezig. Het is binnenkort Sinterklaas met zijn Onderwater Pieten, ook de kerst laat zich bij de tuincentra al zien. Maar de belangrijkste voorbereiding is: zorgen dat Maurice op tijd op Schiphol is! We hebben zaterdagavond afspraken gemaakt. Dus in het kader van Sinterklaas liedjes: "hij komt, hij komt, Maurice die komt eraan ...!" groetjes Pa

• 10 November 2014 - 22:52

Sebastièn:

Leuk om weer eens iets van je te lezen en succes met de rest van de opleiding! You can do it!! Xx

• 12 November 2014 - 10:48

Tessa:

Leuk berichtje om te lezen. Zo te zien vermaak je je wel!