Ko Phi Phi - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van Nathalie Congo - WaarBenJij.nu Ko Phi Phi - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van Nathalie Congo - WaarBenJij.nu

Ko Phi Phi

Door: Maurice en Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

27 November 2014 | Thailand, Ko Phi Phi Don

Alle spullen zijn ingepakt en we zijn klaar om de nachtboot naar Kho Phi Phi te pakken. Samen genieten we nog even van een heerlijke fles wijn en een pizza, tot we plotseling worden verrast door 3 vrienden van de duikschool die nog even langskomen om gedag te zeggen.
Na een gezellige avond met deze vriendelijke mensen word het dan toch echt tijd om te gaan.

Er staat al een flinke rij voor de boot, onze tassen worden ingeladen en we zien dat er op de boot van ca. 40m lang (uitwendig) wel 100 slaapplaatsen zijn gemaakt. Van 7cm dikke matjes die ongeveer 60 cm breed zijn moesten wij onze nummers zien te vinden, en die bleken in een aparte ruimte voor in de boot met 10 andere plekken te zijn. Zoals je op de foto's kan zien moet je voor dit soort reizen geen hoge eisen stellen, maar gelukkig konden de ramen open en waren er ventilatoren aanwezig voor enige verkoeling. Anderzijds de prijs was er ook naar, we betalen voor de nachttrip van 8 uur varen richting SuriThani 400 bath pp (+/- 10 euro).
Daar aangekomen om 05.00 's ochtends worden we middels een taxibusje naar de touroperator gebracht, waar we even kunnen wachten en ontbijten voor de volgende minibus rit naar Krabi. Nadat we 10 min in de bus zaten stopten we bij een verzamelpunt, maar we mochten zelf niet uitstappen. Even later moesten er 2 mensen bij, maar het aantal zitplaatsen waren al bezet. Niemand begreep de chauffeur en we stonden hem dus een beetje raar aan te kijken, totdat hij helemaal tekeer ging in het Thais en we moesten maar gewoon plaats maken. Zo, de toon was gezet. Al toeterend, uit zn raam rokend, deels spookrijdend en slingerend over de openbare wegen en met een vreemd stuk plant in zijn mond (wat hij op de snelweg van een andere auto kreeg) zijn we toch veilig in Krabi aangekomen en hebben we de boot naar Ko Phi Phi kunnen pakken.

Na ongeveer 1,5 uur varen kwam Ko Phi Phi dan in zicht.... En eerlijk is eerlijk, wat een prachtig eiland.... Een echt bounty eiland, zo eentje van uit de folders met azuurblauwe zee, witte stranden en palmbomen met kokosnoten. Het eiland bestaat uit 2 delen met in het midden de pier, waar alle boten op aanmeren.
Op de pier aangekomen verdween al snel de charme, als we plat wordt gelopen door 'touroperators' die je willen helpen aan een plek om te overnachten. Al snel komen we erachter, dit eiland heeft 1 dorpje aan de pier, 'The Town' genoemd en dit is 1 grote smerige toeristisch dorpje, waarbij de prijzen zeker voor Thaise begrippen erg hoog liggen. Waar we in Koh Tao in een luxe kamer zitten voor 900 bath, zit je hier voor die prijs in een dorm met veel lawaai van bars en restaurants. Wij kozen er dan ook snel voor om in een resort een stuk verder van 'The Town' te zitten aan 1 vd stranden.

Vanaf het resort liepen we zo het strand op. En het water in lopend waren we meteen al omringt door vissen. Snorkelen was dus ook het eerste wat we gingen doen. Voor ongeveer 1,5 euro konden we vinnen huren en zijn we gelijk het water in gedoken. In het afgebakende zwemgebied kon je boven het water al een deel van het rif zien liggen, en toen we ongeveer 15 meter van de branding af waren was het al een prachtig aquarium. Veel verschillend koraal en vis maakte het plaatje helemaal compleet. En toen we haaien langs zagen zwemmen kon ons geluk niet meer op! Volgende keer toch maar een GoPro kopen :-)

Uiteraard moesten we met onze net verdiende duikpasjes langs 1 van de duikscholen om een dag te gaan duiken en vonden al snel een gezellige duikschool met enthousiaste divemasters die ons een dagje mee hebben genomen. De duikplekken waren werkelijk prachtig en dit keer niet duiken met hoge golven, stromingen en weinig zicht voor Maurice, maar werkelijk in een aquarium springen met meer soorten vis dan we konden tellen, 2 octopussen die van kleur veranderen en zelfs een schildpad. Ook zijn tijdens de duiktrip langs het beroemde Maya beach geweest waar de film The Beach is opgenomen. Dat is ook meteen de reden waardoor je het strand niet op kan zonder eerst een flinke entree te betalen. En de baai ligt dan ook vol met boten met toeristen. Wij zijn zelf het strand niet op geweest, maar zijn wel gaan snorkelen bij een 'nursing farm for sharks'. En rarara waar wij toen tussen zwommen :-)

Als afsluiter zijn we nog even naar 'The Town' geweest in de avond om te eten en een drankje te doen.
Na deze 2 dagen op Ko Phi Phi besloten we dat hoewel het eiland prachtig is, we nu wel toe waren aan wat meer cultuur en minder strandvakantie. Dus de volgende locatie word, Chang Mai!

Veel liefs,
Maurice en Nathalie

• 06 December 2014 - 13:50

Michael:

Hoi Maurice en Nathalie,

Leuk verhaal over de 'avontuurlijke' reiservaringen - maar vooral de strand/duik ervaringen op Koh Phi Phi. Op het moment dat ik dit verhaaltje lees, zitten jullie allang in Chang Mai en hebben jullie als diverse avonturen in het Muy Thai vechtkamp gehad. Wellicht zijn jullie nu al weer op reis naar Sukothai voor de laatste dagen en avonturen. Hoe dan ook - leuk verhaal en tot binnenkort op Schiphol.

grt

• 07 December 2014 - 01:13

Ellen:

Super cool, klinkt heel rustgevend :)

• 08 December 2014 - 00:15

Danielle:

Wauw klinkt goed. Jaloers!!! Op het gedeelte met die haaien na dan hihi dat zou ik niet durven!! Maar wel cool!